Preken

De Bijbel staat centraal in onze kerkdiensten. In een preek wordt vanuit de Bijbel verteld wie God is, wat Hij gedaan heeft, doet en gaat doen, en wat de betekenis is van de Bijbel voor het dagelijks leven.

Verschillende predikanten stellen hun preken online beschikbaar. Hieronder een overzicht. Wil jeeen preek/prekenserie/prekencollectie toevoegen, stuur dan een mail naar webredactie@ngk.nl.

Preken van ds. Maurits Oldenhuis
Als je op deze link klikt, vind je een aantal preken. Je mag ze gebruiken in een kerkdienst of voor een Bijbelstudie. Een aantal preken op de pagina maakt deel uit van een serie. In de meeste gevallen kun je deze preken ook los gebruiken. Sommige preken beginnen met een kindermoment. Als je dit kindermoment een plek wil geven, dan kan dat natuurlijk. In de meeste gevallen kun je het kindermoment ook achterwege laten. Als je een preek wilt gebruiken, stuur dan een mail naar ds. Maurits Oldenhuis, waarin je hem hiervan op de hoogte brengt, predikant@ngkhetbaken.nl

Preken van ds. Jakob van Bruggen
Je kunt hier een selectie maken uit 96 preken. Deze preken zijn geselecteerd op bijbelteksten, bijzondere dagen en tijden, de catechismus en preken in andere talen.

Preken van ds. Jos Douma (Plantagekerk Zwolle)
Aansprekende en spraakmakende Christus-prediking. Dat is de visie van waaruit ds. Jos Douma preekt.

Preken van ds. Dick Dreschler (Heemse)
Een site met preken die geschikt zijn als leespreek. Daarnaast een twitter met de dagelijkse activiteiten van deze fietsende en hardlopende predikant.

Preken van ds. Ronald Elzinga (De Voorhof, Alkerk-Werkendam)
Ds. Ronald Elzinga (Almkerk) schrijft over zichzelf: Mijn naam is Ronald. Ik ben getrouwd met Anneloes en samen hebben we twee dochters. Sinds mei 2019 ben ik predikant van GKv De Voorhof (Almkerk-Werkendam) in Almkerk. Ik houd van Jezus en van het prachtige Goede Nieuws, waar ik iedere week in mag duiken. In mijn preken probeer ik telkens naar het hart van de genade, naar het hart van Jezus Christus te gaan. Wat is de kern van Zijn genade en hoe pas ik dat toe in mijn dagelijks leven? Hoe leef je het leven met hem, uit de zegen en kracht die God vandaag al door Zijn Geest wil geven? Dat zijn vragen die me dagelijks bezighouden.

Preken en overdenkingen van Johan & Marijke Harmanny
Op deze website vindt u een selectie van artikelen, overdenkingen en preken die Johan (predikant) en Marijke (pastoraal werker) in de loop van de jaren geschreven hebben.

Preken van ds. Rutger Heij (Heemse)
Hier kunt u preken lezen en downloaden. De preken staan geselecteerd op Bijbelboek, datum en series.

Preken van ds. J.W. van der Jagt (Dalfsen)
Hier kun je preken downloaden die kunnen worden voorgelezen in de kerkdienst.

Preken van ds. Kees Smit (dovenpredikant)
Hier vind je de blog van ds Kees Smit, waar preken en series te vinden zijn die u kunt lezen.

Preken en Kidsmomenten van ds. Jeroen Sytsma (Zwolle-Zuid)
Op deze site tref je preken en uitgewerkte Kidsmomenten aan. Kidsmomenten zijn momenten in een kerkdienst speciaal gericht op de kinderen in de kerk. Deze kidsmomenten zijn vrij te gebruiken.

Preken van ds. Henk van Veen (Loenen aan de Vecht)
De preken zijn beschikbaar voor preeklezers, voor Bijbelstudie of voor het nalezen van een gehoorde preek.

Preken van ds. Bram Beute, (Oase Nieuw-West/ De Bron, Amsterdam- Nieuw-West)
Hier vind je blogs, overdenkingen en preken van ds. Beute.

Preken in het Fries
Fryske Earetsjinsten: moat dat no? Ja, dat moat. Want wy binne der fan oertsjûge dat it wurd fan Heit je nea tichter op ‘e hûd komme kin as yn ‘e taal fan mem. Syn Geast sprekt alle talen, ek de taal fan ús hert.

Wil je een preek gebruiken of in een kerkdienst lezen, neem dan van te voren contact op met de betreffende predikant. Contactgegevens vind je hier.